Schwerer Gustav – „Dora” 802 – (Ciężki Gustaw; przez żołnierzy nazwane „Dora”) – niemieckie działo kolejowe kalibru 802 mm. Prace nad Dorą rozpoczęły się w 1935 roku. Ich inicjatorem był Adolf Hitler. W zakładach Kruppa rozpoczęto w tym roku studia nad działem o donośności 34-45 km, którego pociski byłyby zdolne przebić ściany żelbetowe o grubości 7 m i płyty stalowe o grubości 1 m. Pod kierownictwem szefa działu konstrukcyjnego koncernu Kruppa, dr inż. Ericha Müllera, przeprowadzono obliczenia właściwości balistycznych dział kalibru 700, 800 i 1000 mm. Działo 800 mm było gotowe dopiero w 1942 r. Było ono prezentem od Gustava Kruppa dla Adolfa Hitlera, który w dowód wdzięczności i na jego cześć nadał działu nazwę Gustav. Do transportu działo musiało być rozkładane przy pomocy dźwigów kolejowych, co podobnie jak składanie w całość, trwało około 6 tygodni. Doprowadzenie do gotowości bojowej wymagało czterech torów – dwóch wewnętrznych dla samego działa (musiały być one równoległe) i dwóch zewnętrznych dla dźwigów kolejowych, które były niezbędne podczas montażu. Montaż wymagał zaangażowania około 1400 osób – robotników, techników, wartowników. Osłonę przed lotnictwem nieprzyjaciela zapewniał pułk artylerii przeciwlotniczej. Pociski, przewożone na wagonach zaopatrzeniowych, ładowano przy pomocy małego dźwigu i wózków. W związku z dużą wagą pocisków (dochodziła do 7,1 tony) i żmudnym procesem ładowania, można było wystrzelić tylko około 2-3 pociski na godzinę.
Schwerer Gustav – „Dora” 802 – (Heavy Gustav, the soldiers called „Dora”) – German railway gun caliber 802 mm. Work on the Dora began in 1935. Its initiator was Adolf Hitler. That year in the Krupp factories studies began for the possibility of constructing a gun which would go a distance of 34-45 km, which would be able to penetrate reinforced concrete walls with a thickness of 7 m and steel plate of 1 m thick. Under the direction of Head of the Design Krupp factory, Ph.D. Erich Müller, the calculations of ballistic guns 700, 800 and 1000 mm were carried out. 800 mm cannon was not finished until 1942. It was a gift from Gustav Krupp for Adolf Hitler, who in gratitude and in honor of Gustav Krupp gave the name Gustav to the cannon. For transportation, the cannon had to be taken apart with the help of a rail crane, and just like putting it back together again took 6 weeks. To bring it together for combat use it needed four tracks – two internal for cannon alone (they had to be parallel) and two outer rails for the rail cranes which were necessary during installation. The installation required the involvement of about 1400 people – workers, technicians, guards. Protection against enemy aircraft were assured by artillery regiment. Missiles carried on supply wagons, were loaded with a small crane and forklift. Due to the large weight of missile (reaching up to 7.1 tons) and tedious loading process, you could fire only about 2-3 rounds per hour.
Schwerer Gustav – Знаменитая пушка «Дора» калибра 800 мм. Она была спроектирована для разрушения наиболее мощных сооружений линии Мажино, однако использовать её там для этого не пришлось. Это было чудо артиллерийской техники. Ствол имел длину порядка 30 м, а лафет достигал высоты трёхэтажного дома. Потребовалось около 60 железнодорожных составов, чтобы по специально проложенным путям доставить это чудовище на огневую позицию. Для его прикрытия постоянно стояло наготове два дивизиона зенитной артиллерии. В целом эти расходы, несомненно не соответствовали достигаемому эффекту. Тем не менее это орудие одним выстрелом уничтожило большой склад боеприпасов на северном берегу бухты Северной, укрытый в скалах на глубине 30 м.
Schwerer Gustav – Schwerer Gustav Die 80-cm-Kanone (E) war ein Eisenbahngeschütz der Wehrmacht im Zweiten Weltkrieg. Es handelte sich um das weltweit größte und aufwändigste Geschütz, das jemals im Einsatz war. Insgesamt wurden zwei Exemplare gebaut, von denen nur das sogenannte Dora-Geschütz zu einem einzigen Kampfeinsatz kam. Die Kanone wurde offiziell als Eisenbahngeschütz bezeichnet, obwohl sie nur kurze Gleiswege zum Aufbau und als Schießkurve benötigte, im Gegensatz zu den auf dem Schienenweg mobil eingesetzten schweren Eisenbahnkanonen Bei Krupp trug das erste Geschütz die Bezeichnung „Schwerer Gustav“, das baugleiche zweite die Bezeichnung „Schwerer Gustav 2”, das projektierte dritte Geschütz aufgrund seiner Modifikationen die Bezeichnung „Langer Gustav”. Eine weitere Bezeichnung bei Krupp war „Gustav-Gerät”. Der Name „Dora” entstand 1942 bei der Artillerie. Das dritte Geschütz wurde mit dem Kaliber 52 cm und einer Rohrlänge von 48,00 Metern projektiert, jedoch nie fertiggestellt. Geplant war ein Einsatz am Ärmelkanal gegen Ziele in England.
Schwerer Gustav – „Dora” 802 – (Těžký Gustav; vojáky nazývaný „Dora”) – německé dělo na železničním podvozku ráže 802 mm. Práce na Doře začaly už v roce 1935. Jejich iniciátorem byl Adolf Hitler. V továrnách Krupp začalo v tom roce bádání na konstrukci děla s dostřelem 34-45 km, jehož střely by byly schopny prorazit železobetonové stěny o tloušťce 7 m a ocelové pláty síly 1 m. Pod vedením šéfa konstrukčního oddělení koncernu Krupp, dr. ing. Ericha Müllera, byly provedeny balistické zkoušky děl ráží 700, 800 i 1000 mm. 800 mm dělo bylo hotové až v roce 1942. To dělo bylo dárkem Gustava Kruppa pro Adolfa Hitlera, který ho zase z vděčnosti pojmenoval Gustav. Při transportu musely být použity železniční jeřáby, a to trvalo, stejně jako složení šest týdnů. Pro uvedení do bojové připravenosti potřebovalo čtyři koleje – dvoje vnitřní pro samotné dělo (musely navíc být rovnoběžné) a dvoje venkovní pro vlakové jeřáby, které byly potřebné pro jeho montáž. Montáž vyžadovala angažmá skoro 1400 osob – dělníků, techniků, hlídačů. Ochranu před letectvem nepřítele poskytoval pluk protiletecké obrany. Náboje převážené na speciálních vagónech, byly nabíjeny pomocí malého jeřábu a vozíků. Kvůli velké hmotnosti nábojů (skoro do 7,1 tuny) a komplikovaným způsobem nabíjení, bylo možné vystřelit dvakrát až třikrát za hodinu.