Junkers Ju 322 Mammut – Junkers Ju 322 Mammut – niemiecki ciężki szybowiec transportowo-desantowy. Był to całkowicie drewniany olbrzym zbudowany według faworyzowanej przez Junkersa koncepcji latającego skrzydła. Potężna ładownia szybowca mieściła się w środku pogrubionego tam płata, a otwierane do góry pokrycie przedniej krawędzi zapewniało wygodny załadunek przewożonego sprzętu. Płat był wyposażony w klapy do lądowania. Dla ustatecznienia samolotu konieczne było zastosowanie klasycznego (choć proporcjonalnie niewielkiego) usterzenia. Oprofilowana kabina pilota została umieszczona niesymetrycznie nad lewą częścią śród płata, a w przednich narożach ładowni zabudowane były wieżyczki ze stanowiskami strzelców pokładowych. Trzecie stanowisko znajdowało się na grzbiecie wspornika usterzenia. Szybowiec startował na holu z odrzucanego wózka, a lądował na płozach. Mamut miał być dostosowany do przewozu ciężkiego sprzętu, czołgów, samolotów.
Junkers Ju 322 Mammut – Junkers Ju 322 Mammut – German heavy transport glider-landing. It was a completely wooden giant built by Fokker concept favored by the flying wing. Powerful hold the glider was in the middle lobe bold there and opened up the front edge of the cover provided a convenient loading equipment to be transported. The flap was equipped with landing flaps. Fairing cockpit was placed asymmetrically on the left part among the panel and the front corners of the cargo were built with the positions of the turret gunners board. The third position was on the back of the bracket tail. Glider competed at the lobby from the discard trolley and landed on the skids. Mamut had to be adapted for the carriage of heavy equipment, tanks, aircraft.
Junkers Ju 322 Mammut – Junkers Ju 322 (рус. Юнкерс Ю 322) – десантный планёр компании Junkers, построенный по схеме «летающее крыло». Самый большой в мире цельнодеревянный планер. Ju.322 «Мамонт» пpедставлял собой летающее крыло с опеpением на хвостовой балке. Оперение было неожиданно небольшим для летательного аппаpата таких pазмеpов. Крыло имело pазмах 62 м и многолонжеронную конструкцию. Кабина пилота была сдвинута влево. В объёмном центроплане размещался грузовой отсек. Снимаемая обшивка пеpедней кpомки обеспечивала прямую загрузку почти с уpовня земли. Центропланная секция имела на концах передней кромки две стрелковые установки под один 7,9-мм пулемёт MG-15 или 13-мм MG-131.
Junkers Ju 322 Mammut – Die Junkers Ju 322 „Mammut“ war ein unmotorisierter Lastensegler. Der Erstflug fand am 12. März 1941 statt.Dieses gigantische Flugzeug wurde für den Einsatz zur geplanten Luftlandeoperation innerhalb der Operation Seelöwe, der Landung in England, entwickelt. Es war das Konkurrenzmuster zur Messerschmitt Me 321. Hauptforderungen waren der Transport eines Panzer IV oder einer 8,8-cm-Flak inklusive Zugmaschine.Im Frachtraum konnten bis zu 140 Soldaten in voller Ausrüstung oder 16.000 kg Fracht transportiert werden.
Junkers Ju 322 Mammut – Junkers Ju 322 Mammut – německý těžký transportní kluzák, určený pro transporty a výsadky. By to kompletně dřevěný obr, postavený podle tehdy upřednostňované v Junkersu koncepce samokřídla. Velký nákladový prostor se nacházel uprostřed kluzáku v místě s vyztuženou podlahou, přední nákladový otvor se otvíral nahoru, takže to skýtalo skvěle jednoduché zavážení přepravované techniky. Kluzák měl i přisávací klapky a umožňoval klasické, i když poddimenzované řízení. Kabina pilota byla umístěna asymetricky na levé straně, v rozích přední části nákladového prostoru byly věžičky střeleckých stanovišť. Třetí palebné stanoviště se nacházelo na přední straně ocasu. Kluzák startoval na odhazovaném podvozku a přistával na lyžinách. Měl být využíván k převozu těžké techniky, tanků a letadel.