Focke-Wulf Fw 61 – Śmigłowiec konstrukcji niemieckiej. W 1936 odbyto na nim pierwszy w historii w pełni kontrolowany lot. Prof. Heinrich Focke i inżynier Gerd Achgelis rozpoczęli pracę nad Fw 61 w 1932 r. W lutym 1938 roku, śmigłowiec po raz pierwszy zaprezentowano przed publicznością. Pilotka Hanna Reitsch, pierwsza kobieta za sterami śmigłowca, wykonała na nim lot pokazowy w hali sportowej Deutschlandhalle w Berlinie. Na Fw 61 ustanowiono kilka rekordów świata dla śmigłowców. 25 czerwca 1937 roku Ewald Rohlfs ustanowił nowy rekord świata w locie w obwodzie zamkniętym. W tym samym dniu wznosząc się na wysokość 2439 metrów, poprawił dotychczasowy rekord wysokości lotu wynoszący zaledwie 158 m. Dzień później ustanowiono rekord prędkości 122,533 km/h i czasu zawisu – 1 h 20 min. 49 s. 25 października 1937 roku Hanna Reitsch ustanowiła rekord w długości przelotu po prostej, na trasie Stendal Berlin, przeleciała 108,9 km. 20 czerwca rok później Carl Bode w locie po prostej przeleciał 230,3 km a 29 stycznia 1939 roku ustanowił nowy rekord wysokości lotu wynoszący 3427 m. Wybudowano dwa egzemplarze: D-EBVU i D-EKRA. Obydwa zostały zniszczone podczas II wojny światowej podczas bombardowań Berlina. Po wojnie zbudowano replikę śmigłowca, można ją obecnie oglądać w Deutsches Museum w Monachium. Focke-Wulf Fw-61, mimo iż był niezwykle udaną konstrukcją jak na pierwszy w pełni lotny śmigłowiec, nie był rozwijany. Był za to świetną bazą do rozwoju innych projektów w przyszłości.
Focke-Wulf Fw 61 – German helicopter construction. In 1936 the first ever fully controlled flight was made. In 1932 Professor. Heinrich Focke and engineer Gerd Achgelis started working on the Fw 61. In February 1938 the helicopter was first presented to the public. Hanna Reitsch, the first woman pilot behind the stere of the helicopter, made the demonstration flight in the Deutschlandhalle sports arena in Berlin. On the Fw 61 a new world record was made for helicopters. June 25, 1937 Ewald Rohlfs set a new world record for flight in a closed circuit. On the same day going up to a height of 2439 meters, he corrected the record altitude which was just 158 m. A day later a new speed record of 122.533 km/h was made for a time period of – 1 hour 20 minutes and 49 sec. On October 25th 1937 Hanna Reitsch established a world record flight in a straight line from Stendal Berlin, she flew 108.9 km. June 20th a year later, Carl Bode flew in a straight line 230.3 km and January 29th 1939 he set a new altitude record of 3427 m. Two copies of the D-and D-EBVU EKRA were built. Both were destroyed in World War II during the bombing of Berlin. After the war a replica of the helicopter was built, it can currently be seen at the Deutsches Museum in Munich. Focke-Wulf Fw-61, even though it was a very successful design as the first fully flying helicopter, was not developed. But it was a great base for the development of other projects in the future.
Focke-Wulf Fw 61 – Первый опытный одноместный успешный вертолёт. Несмотря на то, что первым полностью управляемым вертолетом стал вертолет Бреге-Дорана в 1935 году, он сильно уступал Fw 61 по характеристикам.Разработан конструктором Генрихом Фокке. Совершил первый полёт 26 июня 1936 года. На аппарате устанавливался звёздообразный двигатель Bramo Sh.14A мощностью 119 кВт. Он был помещён в носовой части фюзеляжа и при помощи приводов приводил в движение два смонтированных на выносных консолях трёхлопастных винта, вращавшихся в противоположные стороны. Всего были построены две машины.
Focke-Wulf Fw 61 – Die Focke-Wulf Fw 61 (später als Focke-Achgelis Fa 61 bezeichnet) war ein Versuchs-Hubschrauber, mit dessen Konstruktion Henrich Focke bereits 1932 begonnen hatte. Nach seinen Entwürfen wurden bei der von ihm und Georg Wulf 1923 gegründeten Focke-Wulf Flugzeugbau AG in den Jahren 1935 und 1936 unter Anwendung des Prinzips der seitlichen Rotoren zwei Exemplare gebaut. Sie erwiesen sich schnell als die ersten gebrauchsfähigen
Focke-Wulf Fw 61 – Vrtulník německé konstrukce. V roce 1936 s ním byl proveden první plně řízený let. Prof. Heinrich Focke a inženýr Gerd Achgelis počali práce na Fw 61 v roce 1932. V únoru 1938 byl pak poprvé předveden veřejnosti. Pilotka Hanna Reitschová, první žena řídící vrtulník, předvedla na něm ukázkový let ve sportovní hale Deutschlandhalle v Berlíně. S Fw 61 bylo vytvořeno několik světových rekordů v kategorii vrtulníků. 25. června 1937 Ewald Rohlfs vytvořil nový světový rekord v letu na uzavřeném okruhu. Ještě ten sám den se vznesl s vrtulníkem do výšky 2439 metrů, čímž zlomil tehdejší rekord, který byl jen sotva 158 m. A den poté byl vytvořen rychlostní rekord 122,533 km/h a délky visu – 1 h 20 min. 49 s. 25. října 1937 Hanna Reitschová ustavila rekord v přímém letu na trase Stendal – Berlín, dlouhý 108,9 km. 20. června, rok později Carl Bode v přímém letu dosáhl 230,3 km a 29 ledna 1939 roku dosáhl nového výškového rekordu 3427 m. Byly postaveny dva exempláře: D-EBVU a D-EKRA. Oba dva vzaly za své při bombardování Berlína. Po válce byla postavena replika vrtulníku, kterou lze vidět v Deutsches Museum v Mnichově. Focke-Wulf Fw-61, kromě toho, že měl atypickou konstrukci jako první letu schopný vrtulník, nebyl dále vyvíjen. Stal se základem jiných budoucích projektů.