Flettner Fl 282 Kolibri – (niem. Koliber) – śmigłowiec konstrukcji niemieckiej z okresu II wojny światowej, produkowany przez firmę Antona Flettnera. Jest to pierwszy śmigłowiec na świecie produkowany seryjnie. Dzięki zastosowaniu dwóch zazębiających się wirników pomysłu Antona Flettnera, Fl 282 nie musiał być wyposażony w śmigło ogonowe. Kolibri był pierwszym śmigłowcem użytym w działaniach bojowych. W czasie II wojny światowej został przetestowany na Bałtyku oraz na śródziemnomorskim teatrze działań wojennych. Planowano także użycie nieuzbrojonych Fl 282U jako śmigłowców rozpoznawczych operujących z okrętów podwodnych dalekiego zasięgu. W 1942 roku śmigłowce Fl 282 rozpoczęły służbę operacyjną w Kriegsmarine. Pierwszą maszyną był prototyp Fl 282 V5, który testowano na Bałtyku z pokładu krążownika „Köln”. Do 1943 przekazano do jednostek ok. 20 maszyn. Służyły one głównie do ochrony konwojów na Morzu Śródziemnym, Egejskim i na Bałtyku. W służbie wojsk lądowych śmigłowce okazały się bardzo przydatne do współpracy z artylerią. W 1944 powstały samodzielne klucze obserwacyjne i współpracy z artylerią. Działały one głównie na froncie wschodnim. W tym charakterze kilka maszyn służyło nawet w czasie obrony Berlina w kwietniu 1945. Stacjonowały one na lotnisku Berlin-Rangsdorf. Jednostką śmigłowcową była między innymi 40 eskadra transportu powietrznego (Luft-Transportstaffel 40), stacjonująca na lotnisku Ainring. Składała się z trzech Fl 282 i trzech Fa 223.
Flettner Fl 282 Kolibri – (German – Hummingbird) – German helicopter a construction of the Second World War, produced by Anton Flettner company. This is the first helicopter in the world of mass-production. By using Anton Flettner’s ideas for two overlapping rotors, Fl 282 did not have to be equipped with a tail rotor. Kolibri was the first helicopter used in combat operations. During the Second World War it has been tested at the Baltic and the Mediterranean coast. It was also planned to use unarmed Fl 282U as a reconnaissance helicopter operated from long range submarines. In 1942, Fl 282 helicopters began operating in Navy service. The first machine was the prototype Fl 282 V5, which was tested on the Baltic Sea from the deck of the cruiser „Köln”. Up to1943, approximately 20 units of machinery were passed into service. They were used primarily for the protection of convoys in the Mediterranean, Aegean and the Baltic Sea. Serving army helicopters have proven to be very useful to work with the artillery. In 1944 self-observation stations were formed. They worked mainly on the Eastern Front. In this capacity, some machines even served during the defense of Berlin in April 1945. They were stationed at the Berlin-Rangsdorf airport. The helicopter unit was a 40 squadron aviation (Luft-Transportstaffel 40), stationed at the Ainring airport. It consisted of three Fl 282 and three Fa 223.
Flettner Fl 282 Kolibri – Лёгкий разведывательный вертолёт (синхроптер) с открытой кабиной. Разработан в Германии Антоном Флеттнером (англ.) русск. в предвоенные годы на базе одноместноговертолёта Flettner Fl 265 (англ.) русск. Прототип был готов к июлю 1940 года. Применение[править]К 1943 году было построено около двух десятков машин. Приме-нялись в основном для разведки в Средиземном и в Эгейском морях, с целью прикрытия конвоев. После окончания войны сохранились только три опытных образца. Два из них достались США и один СССР.
Flettner Fl 282 Kolibri – Kolibri war ein kleiner deutscher Militärhubschrauber aus der Zeit des Zweiten Weltkriegs, der als Aufklärer und Borderkunder eingesetzt wurde. Er war der erste in Serie gebaute Hubschrauber und einer der ersten Hubschrauber, mit dem wirklich nennenswerte Flugleistungen erbracht werden konnten. Auffälligstes Merkmal war der Flettner-Doppelrotor, der zwei gegenläufige, ineinanderkämmende Rotoren einsetzt und damit keinen Heckrotor zum Drehmomentausgleich benötigt.
Flettner Fl 282 Kolibri – (něm. Kolibřík) – vrtulník německé konstrukce z II světové války, vyráběný firmou Antona Flettnera. Je to první sériově vyráběný vrtulník. Díky spojení dvou protiběžných vrtulí, nápad Antona Flettnera, Fl 282 ne musel mít zadní stabilizační vrtuli. Kolibri byl první bojově nasazený vrtulník. Během války byl otestován na Baltu a ve Středozemí. V plánu byly také neozbrojené Fl 282U jako průzkumné vrtulníky operující z ponorek velkého rádiusu. Už v roce 1942 vrtulníky Fl 282 začaly operační lety v Kriegsmarine. Prvním typem byl prototyp Fl 282 V5, který byl testován na Baltu z paluby křižníku „Köln”. Do roku 1943 dostaly jednotky kolem 20 strojů. Sloužily hlavně k ochraně konvojů ve Středozemním, Egejském a Baltském moři. V pozemním vojsku se ukázaly jako velký přínos ve spolupráci s dělostřelectvem. V roce 1944 byly vytvořeny samostatné pozorovací jednotky. Byly nasazeny hlavně na východní frontě. A podobně byly nasazeny i při obraně Berlína v dubnu 1945. Měly základnu na letišti Berlin-Rangsdorf. Vrtulníková jednotka patřila k 40 eskadře letecké přepravy (Luft-Transportstaffel 40), základnou na letišti Ainring. Skládala se ze třech Fl 282 a třech Fa 223.